Arbeiterkinder und ihre Aufstiegsangst - Probleme und Chancen von jungen Menschen auf dem Weg nach oben
Verlag | Verlag Barbara Budrich |
Auflage | 2019 |
Seiten | 131 |
Format | 15,0 x 21,0 x 1,0 cm |
Gewicht | 199 g |
ISBN-10 | 384742291X |
ISBN-13 | 9783847422914 |
Bestell-Nr | 84742291A |
Bildung und Ausbildung sind in modernen Gesellschaften zu entscheidenden Größen für die Platzierung der Individuen und die beruflichen Chancen im Lebensverlauf geworden. Im Mittelpunkt der Publikation stehen Bildungsaufsteiger, d. h. junge Menschen aus einfachen Sozialschichten, welche eine akademische Laufbahn einschlagen. Beleuchtet werden zum einen die gesellschaftlichen Hintergründe und empirischen Erkenntnisse zu den Lebenskontexten von Bildungsaufsteigern verschiedener Herkunftsgruppen sowie die Hintergründe der Aufstiegsängste, welche Bildungsaufsteiger oft begleiten. Darüber hinaus werden gesellschaftliche Konsequenzen diskutiert, welche sich aus diesen Erkenntnissen für die Bildungs- und Sozialpolitik ableiten lassen.
Rezension:
Das Buch bietet eine gute Einführung in das Thema der sozialen Mobilität durch Bildung, da neueste Studien und Perspektiven wie die Biographieforschung dargelegt werden.
socialnet.de, 20.04.2020
Besonders lesenswert sind zwei Aufsätze, die sich dem Thema mit den Mitteln der Biografieforschung nähern und die Lebensläufe von Bildungsaufsteigerinnen und -aufsteigern auf Bedingungen des Aufstiegs hin untersuchen.
PÄDAGOGIK 6/2020
In modern times, education and training are key factors determining placement of individuals and career opportunities over a lifetime. Hence, how opportunities for education are distributed and the role of social origin are central concepts. This perspective moderates this article about individuals seeking advancement through education and training. It focuses attention on the resources and potentials that facilitate upward social mobility and hence on the questions as to which conditions children, youth and young adults are able to overcome disadvantages relating to their origin and successfully complete an educational career. We shift the focus of social research that has to date has concentrated on identifying deficiencies, risks and deficits. The term "educational advancement" is used as a core bracket to incorporate those barriers that are placed in the way of children of working-class parents and from disadvantaged migrant families. This outlook reveals that educational adva ncement is not a snapshot of a young adult but is a process that begins much earlier. Our exploration of the subject covers social backgrounds, empirical insights on life contexts among those seeking an education and who come from a wide range of groups of origin and the sources of anxieties about advancement that are common among those seeking advancement, as well as the societal implications for educational and social policies that can be derived from these insights. This article does not present theories about individuals seeking educational advancement but rather presents the various topics and issues. The selection of topics and participating authors is an attempt to consider the important findings within the disciplines involved in the field and thus to meet the demands for an interdisciplinary perspective.