Disputatio 1200-1800 - Form, Funktion und Wirkung eines Leitmediums universitärer Wissenskultur
Verlag | De Gruyter |
Auflage | 2010 |
Seiten | 405 |
Format | 15,5 x 3,1 x 23 cm |
Gewicht | 720 g |
Reihe | Trends in Medieval Philology 20 |
ISBN-10 | 311022710X |
ISBN-13 | 9783110227109 |
Bestell-Nr | 11022710A |
Die Disputatio ist ein Streitgespräch nach festen Regeln, das in mündlicher wie schriftlicher Form den mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Universitätsbetrieb prägte und zugleich als Gattung und Interaktionsmuster Wirkungen darüber hinaus entfaltete. Dies beleuchten die Beiträge des Bandes für die Zeit von 1200 bis 1800 in mehrfacher Hinsicht: Entwicklungslinien und Merkmale der Gattung sowie deren wissensvermittelnde, soziale und konfessionspolitische Funktionen werden ebenso untersucht wie deren Verhältnis zu anderen Medien: zu deutscher Dialog- und Erzählliteratur des Mittelalters, akademischen Scherzreden, lateinischen Lehrbüchern oder deutsch-französischen Preisfragen der frühen Neuzeit.
Kurzbeschreibung:
The series in German medieval studies includes central topics of current research debates in medieval studies and provides a place for groundbreaking research in the subject literature. The series is intended to give international and young researchers/research teams the possibility to effectively present innovative surveys and discussions to the scientific community. The series sees itself as a young research forum with a high standard of quality and is therefore also open to excellent degree theses, should they enhance the series.
Klappentext:
The series in German medieval studies includes central topics of current research debates in medieval studies and provides a place for groundbreaking research in the field. The series is intended to give international researchers/research teams the opportunity to effectively present innovative surveys and discussions to the scientific community. The series sees itself as a young research forum with a high standard of quality and is therefore also open to excellent degree theses, should they enhance the series.